FUTURE CUP

Autourheilusarja, josta sai muutakin kuin raitista ilmaa!

Cup Goes Green

Kun puhutaan autourheilusta ja vihreistä arvoista – ihan heti ei niiden uskoisi kohtaavan? Autourheilua harrastuksena pidetään erittäin epäkiitollisena luontoa ja ympäristöään kohtaan. Mutta onko asia kuitenkaan näin musta-valkoista?

Ralliahan ajetaan joka tapauksessa, sen vaan voi tehdä monin eri tavoin! Future Rallisprintissä vuosien saatossa – ehkä huomaamattakin – siirryttiin pikkuhiljaa lähemmäksi vihreyttä. Lähemmäksi siinä määrin, kuin se vaan on mahdollista. 2010 luvun alussa päätettiin, että ajetaan tuplakisat viikonloppuisin. Eli yhdellä kisareissulla, kisataan sekä lauantaisin että sunnuntaisin. Kisat keskitettiin samalle paikkakunnalle – samalle radalle. (Siellä missä mahdollista, rata ajettiin toisena päivänä erisuuntaisesti.) Näillä toimilla reilun sadan kilpailutiimin siirtyminen paikasta A paikkaan B lauantain ja sunnuntain välisenä yönä poistui maanteiltä! Päätös ajaa samalla radalla kaksi kisaa vähensi osaltaan myös ennakkovalmisteluiden, radan rakentamisen, toimitsijoiden liikkumisen ja kisapalveluiden järjestämisen tuomaa liikennettä.

Kilpabensan käyttö oli ahkeraa vuosituhannen alussa. Mutta yksiselitteinen keskusliiton kielteinen päätös kilpabensan käytöstä sprintautoissa toi kilpailijoille harmaita hiuksia auton säätöjen muuttamisen muodossa – mutta samalla se toi lajia lähemmäksi normaalia autoilua.

Future Cupissa, kuten monissa muissakin sprinteissä, renkaiden lämmittäminen on ollut kiellettyä jo sarjan varhaisista ajoista. Agrikaattien käyttäminen ja huudattaminen varikolla tähän tarkoitukseen loppui. Huomattava meluhaitta poistui!

Ennen muinoin näki sprintvarikolla pitkiä kilpa-autoletkoja, joutokäynnillä, odottamassa vuoroaan katsastukseen. Myös tämä käytäntö poistettiin Future Cup sarjan alkumetreillä. Sprinteissä oli käytössä kiertävä katsastus, eli katsastushenkilökunta käveli auton luokse tarkastamaan, että autot ja ajovarusteet olivat kunnossa. Tällä tavalla toimimalla, saimme turhan autoliikenteen ja liikkumisen varikolta minimiin, jolloin myös turvallisuus lisääntyi.

Future sarjan ollessa täysin asfaltilla ajettava pystyimme tuomaan kisat lähelle yleisöä: kaupunkien/kylien keskustoihin, teollisuusalueille ja muille keskeisille paikoille. Julkinen liikenne kisaratojen varteen toimi ja kävellenkin pääsi useiden kisapaikkakuntien radoille.

Kilpaa tullaan ajamaan aina ja me Futuresarjassa pyrimme tekemään siitä – ei nyt täysin luontoystävällistä, mutta vuosi vuodelta ympäristöystävällisempää – kaikki huomioon ottaen!


© 2021 Future Cup & Rakennus Future Oy. Oikeudet muutoksiin pidetään.