FUTURE CUP

Autourheilusarja, josta sai muutakin kuin raitista ilmaa!

Asfalttisarjaa halki Suomen - idästä länteen, etelästä pohjoiseen!

Upeiden asfalttisarjavuosien aikana sprinttihirmut ovat vierailleet lukemattomilla paikkakunnilla läpi Suomen! Vuonna 2012 sarja teki historiaa, kun syyskuussa ajetut Levin osakilpailut olivat historian pohjoisimmat kisat! Mutta missä päin sitä ennen onkaan kisailtu?

Vuonna 2003, sarjan syntymävuonna, osakilpailuja ajettiin 5: Raahessa, Riihimäellä, Alastarossa, Jyväskylässä ja Vaalassa. Sarjan historian aikana näistä paikkakunnista useimman kerran on vierailtu Raahessa, Yritysperän katuradalla. Raahen osakilpailu on kuulunut kalenteriin jopa seitsemänä kesänä. Riihimäen varuskunta-alueelle sarja on historiansa aikana palannut 5 kertaa. Vaalassa taas on ajettu neljänä kesänä. Jyväskylässä eikä Alastarossa sarjan kisoja ei ole enää ensimmäisen kisavuoden jälkeen ajettu.

Kouvolassa vuonna 2009 kokeiltiin ajaa kaksi kisaa samana päivänä. Keli suosi, aurinko paistoi ja kisat menivät nopeaan läpi. Mutta kokeilu koettiin huonoksi, sillä kaksi kisaa samana päivänä ei suonut kuljettajille suurta mahdollisuutta huoltaa autoaan osakilpailujen välillä. Vuonna 2010 ajettiinkin sitten Isokyrössä tuplakisaviikonloppu, niin että lauantaina ajettiin ensimmäinen osakilpailu ja sunnuntaina toinen. Tämä kokeilu otettiin hyvin positiivisena vastaan. Myös seuraavana vuonna kauden päätöskisat ajettiin samalla meiningillä, tuplakisaviikonloppuna, Isokyrössä.

Kymppivuonna, vuonna 2012, yleistyi tapa ajaa kaksi osakilpailua samana viikonloppuna. Kyseisenä vuonna kaikki muut osakilpailut ajettiin tuplana, paitsi kauden aloittanut Raasepori. Seinäjoella, Vanajanlinnassa, Oulussa ja Levillä kilpailtiin kaksi kisaa viikonlopun aikana. Pääosin lauantaina ja toinen sunnuntaina. Levillä kuitenkin ensimmäinen kisa järjestettiin perjantaina ja toinen lauantaina.

Ennen Levin osakilpailuja, pohjoisin kilpailu sarjan kalenterissa on ollut vuonna 2005 ajettu Iso-Syötteen osakilpailu. Iso-Syöte sijaitsee reilu 100 kilometriä Oulusta koilliseen. Iso-Syötteen osakilpailut ajettiin upeissa maisemissa, Suomen eteläisimmällä tunturilla, Pudasjärven kaupungissa. Iso-Syötteen osakilpailut on järjestetty aina perinteisesti juhannuksena, jolloin aurinko loistaa taivaalla läpi yön. Iso-Syöte palasi kilpailukalenteriin vuonna 2015, jolloin siellä kisattiin juhannuksen tuplakisat. Kokonaisuudessaan sarja on historiansa aikana vieraillut Syötteellä siis 3 kertaa.  Itäisimmillään sarja on vieraillut 2007 Joensuussa, jossa kisa ajettiin kaksipäiväisenä – siten, että toinen kisa kuului asfalttisarjaan ja toisen päivän osakilpailu ajettiin SM rallisprinttinä.

Länsirannikko onkin ollut edustettuna vuosittain. Ihan rannikolla on ajettu Kokkolassa ja, kuten yllä mainittiin, Raahessa sekä Vaalassa. Vaalan osakilpailu tunnetaan myös kisanimeltä Happy Beach. Happy Beachin rataa ja kisaa pidetään yhtenä Suomen hienoimpana paikkana, missä sprinttiä on koskaan ajettu. Häppärin rata on myös yksi Suomen nopeimmista. Happy Beach sijaitsee upealla paikalla Oulujärven rannalla ja sprintradan lähtö on aivan rannasta. Yhä edelleen Happy Beach kerää joka vuosi valtavat yleisömäärät. Asfalttisarjaa Vaalassa on viimeisimmän kerran ajettu vuonna 2008.

Sisämaassa sarja onkin sitten vieraillut monessa paikassa, muun muassa Seinäjoella, aiemminkin jo mainitussa Isokyrössä, Parkanossa ja Ikaalisissa. Ikaalisten osakilpailu vuonna 2010 heilutteli osaltaan myös historian siipiä, kun ensimmäisen kerran sprinthistoriassa pysäytettiin koko kaupungin liikenne ja saimme luvan ajaa aivan Ikaalisten keskustan hienolla, Suomen Monacoksi nimitetyllä, radalla. Ikaalisissa on ajettu kilpailuja kahtena vuotena, vuosina 2010 ja 2011.

Aivan eteläisessä Suomessa on vuosien saatossa kokeiltu Turun ympäristön reitit useaan otteeseen. Turussa ajettiin mm. Auto & Motorsport messujen yhteydessä messuhallin pihalle tehdyllä radalla. Erikoista kisassa oli se, että varikkotilat sijaitsivat hallin sisällä, jolloin varikko ja varikkotoiminta esiintyivät ikään kuin yhtenä ”näytteilleasettajana” messuvieraille. Myös Keravalla on vuosien saatossa vierailtu. Osakilpailu ajettiin Keravalla Myllynummen teollisuusalueella. Rata oli erittäin hieno ajaa, ilman hidasteita, mutta alueella aloitettujen katujen lisärakentamisen vuoksi kisaa ei enää voitu järjestää.  

Sprinttikalusto on käynyt vieraisilla myös Tuusniemellä – aivan Tuusniemen keskustassa ajetulla radalla. Myös Tuusniemen kisoja, niin kuin kovin monia muitakin, muistellaan aina lämmöllä. Tuusniemen sprintti on ajettu sarjan kisana neljä kertaa. Tuusniemen kaverina ajettiin melkein joka vuosi kisa Kuopiossa. Kuopion suunnalla sprinttikaravaani on vieraillut 3 kertaa. Viimeisimmän kerran Tuusniemi-Kuopio esiintyi kisakalenterissa 2009. 

Tuplakisaviikonloppuja on ajettu muun muassa Nokialla, Lapinjärvellä, Keuruulla, Jurvassa, Kauhajoella ja Laihialla. Myös Laihian kylänraitille rakennettua rataa on pidetty yhtenä erittäin onnistuneena.  

Eräänlainen historian sivu kääntyi myös vuonna 2014, kun asfalttisarja starttasi kesään historian suurimmilla osakilpailujen osallistujamäärillä! Kesän 2014 ensimmäiseen kilpailuun Karkkilassa 26.4. viivalle saatiin huikeat 177 kilpailijaa! Sunnuntaina Raaseporin kisassa ilmoittautuneita oli 176! 

Voi vain todeta, että vuodesta vuoteen sarjan upeat reissut, radat ja porukka on olleet todella ikimuistoisia ja mahtavia!


© 2021 Future Cup & Rakennus Future Oy. Oikeudet muutoksiin pidetään.