Future rallisprintistä Future Cupiin

FUTURE RALLISPRINTISTÄ FUTURE CUPIIN, 2008 – 2011

Kolmen viime vuoden aikana Future Rallisprintiä on ajettu vuosi vuodelta hienompana, nopeampana ja joka vuosi hieman uusiutuneena. Vuonna 2010 panostettiin markkinointiin oikein kunnolla ja sarja oli esillä tammikuussa järjestetyillä VM Motor Sport Show –messuilla Helsingin Jäähallissa. Kokemukset messuista olivat niin positiivisia, että kausi 2011 starttaa myöskin VM Motor Sport Show –messuilta Helsingistä.

Vuosien saatossa rallisprintiä lajina on tehty joukolla tunnetuksi ja vuonna 2010 alkoi yhteistyö SM Rallisprint sarjan kanssa. Juuri nämä tammikuun 2010 messut avasivat hienon yhteistyön rallisprint sarjojen välillä. Kaudella 2011 yhteistyötä tullaan lisäämään entisestään! Ja tammikuussa 2011, juuri näillä VM MotorSportSHow messuilla ollaan jälleen vierekkäisillä osastoilla; Future Rallisprint ja SM Rallisprint.

Aivan uusia ja jännittäviä muutoksia rallisprint lajiin tulee myös kaudelle 2011: SM Rallisprint sarjaa ajetaan, aikaisemmista vuosista poiketen, ainoastaan lumella ja soralla. Sillä asfaltin herruudesta ajetaan kilpaa Future Rallisprint sarjassa, joka sai Cup arvon kaudelle 2011. Future Cup on edelleen Suomen ainoa asfalttilla ajettava rallisprintsarja. Jo kaudella 2010 aloitettu ja hyväksi todettu idea, kilpailijoiden toiveiden mukaisesti, oli, että kilpailuja niputetaan yhteen. Usea kisa, mutta vain muutama viikonloppu. Vuonna 2010 kisoja ajettiin kuusi, neljänä kisaviikonloppuna. Kaudella 2011 kisoja ajetaan 7, neljänä kisaviikonloppuna. Tuplakisaviikonloput on otettu todella hyvin vastaan!

Uudistusten tuulet puhaltavat myös rallisprintin kilpailuluokissa. Vuonna 2010 mukaan otettu enintään V1600cc-luokka jatkaa mukana kaudelle 2011 ja uutena luokkana mukaan tulevat myös pikataipaleilta tutut ralliautot. Ralliautot kilpailevat paremmuudestaan omassa luokassaan, kuitenkin ilman kartanlukijaa. Naiset, nuoret ja seniorit ajavat paremmuudestaan jokainen omassa luokassaan. Senioreiden, kaudella 2010 mukaan otetut, eri luokat kaksi- ja nelivetoisille säilyvät edelleen. Joten herrasmies sarjalaisiakin radalla tulee näkymään.

AKK:n päätöksen mukaisesti sprintissä, kuten monessa muussa autourheilulajissa, siirrytään 2011 käyttämään normaalia pumppubensaa. Bensamuutoksen myötä nelivetoluokat saavat hieman keventää autonsa painoa, joten menoa ja meininkiä tulee edelleen riittämään!

Sarjan palkinnot ovat upeat: kokonaisuudessaan kaikki osakilpailumaksut palautuvat kauden päättäjäisissä kilpailijoille. Kaudella 2010 jaetut luokkapalkinnot olivat puhdasta rahaa, lahjakortteja, pokaaleja ja yllätyspalkintoja. Pistelaskujärjestelmää on muokattu vuosi vuodelta ja nykyään se on erittäin kannustava ja tasapuolinen. Esimerkiksi lisäpisteitä saa mitä useampaan kisaan osallistuu: kun on startannut kauden toisessa osakilpailussa, saa yhden lisäpisteen; kun on startannut kauden kolmanteen osakilpailuun, saa kaksi lisäpistettä; kun on startannut kauden kolmanteen osakilpailuun, saa kolme lisäpistettä, jne. Kun kisoja on kaudella 2011 seitsemän, on huolena se, että autoon tulee konerikko tai joku muu autourheilukisa osuu Future Cupin kisan kanssa päällekkäin. Vaikka kilpailija ei jokaiseen Future sarjan osakilpailuun pystyisikään osallistumaan, on hänellä silti mahdollisuus taistella vaikka koko sarjan voitosta. Pistelaskussa otetaan huomioon vain viiden osakilpailun pisteet, kaksi huonointa jätetään pois laskuista. Silti joka kisa kannattaa kiertää, juuri tuon osakilpailuihin starttaamisesta saatavien lisäpisteiden vuoksi.

Kaudesta 2011 tulee varmasti jännittävä, vauhdikas ja upea kokonaisuus, sillä valmistelut ovat jo todella hyvällä mallilla! Kesäisillä sprintradoilla nähdään! Tervetuloa kaikki!


© 2021 Future Cup & Rakennus Future Oy. Oikeudet muutoksiin pidetään.