FUTURE CUP

Suomen kesien kuumin, jännittävin ja tiukin asfalttisarja

Future Cup pähkinänkuoressa

Future Cupissa ajettiin kilpaa täysin asfalttipintaisilla radoilla.

Future sarjan radat sijaitsivat hyvien kulkuyhteyksien päässä, katsojien saavutettavissa. Radat rakennettiin pääasiallisesti sarjan osakilpailuja varten, esimerkiksi taajamien keskustoihin, hotellien parkkipaikoille tai teollisuusalueille. Joskus kisoja kurvailtiin myös moottoriradoilla. Ratojen pituus vaihteli 2500 – 4000 metrin välillä.

Rallisprintissä, kuten muussakin autourheilussa, kuljettajat jaettiin kokemuksen ja taidon perusteella juniorikuljettajiin ja yleisen luokan kuljettajiin. Myöhemmin kayttöön otettiin tapa jakaa kuljettajat auton vetotavan mukaan, 4-vetokuljettajiin ja 2-vetokuljettajiin. Future sarjassa pääsivät kilpailemaan myös nuoret, 15 – 18-vuotiaat kuljettajalupaukset, sillä rata-alue oli suljettu. Sarjassa paremmuudestaan taistelivat myös naiset, kolmessa eri luokassa sekä seniorikilpailijat, kahdessa eri luokassa. Vuonna 2015 sarjapisteistä pääsivät taistelemaan myös V1600 ja trophyautot sekä historicautot.

Future Cupissa kilpailija ajoi saman reitin kaksi kertaa ja näistä parempi aika oli hänen tuloksensa. Ajanotto tapahtui sähköisesti 1/100 sekunnin tarkkuudella. Kilpailu oli aina tiukkaa ja usein luokkavoitot ratkottiin juuri sadasosa sekuntien mukaan.

Future Cup sarjaan oli erillinen ilmoittautuminen ja sarjamaksut palautuivat menestyneille kuljettajille palkintoina kauden päättäjäisissä. Jokaisesta osakilpailusta lähetettiin kooste televisiosta. Osakilpailukoosteet olivat nähtävillä myös sarjan kotisivuilla.

Future Cupia ajettiin Suomessa 2011 – 2017. Sitä ennen sarja kulki Future Rallisprint nimellä. Asfalttisarjaa on kuitenkin ajettu Suomessa jo vuodesta 2003 lähtien. Sarja on ollut yksi Suomen suosituimmista autourheilusarjoista. Ja Futuresarjan kilpailuviikonloput vakiinnuttivat paikkansa kesän autourheilutapahtumien joukossa.

Future Cup – sarjassa kisattiin Cup mestaruudessa 4-Vetoisissa ja 2-vetoisissa

Future Cup sarjassa kilpailtiin Cup mestaruudesta kahdessa eri sarjassa: 4-Veto Cup ja 2-Veto Cup. 4-Vetoisten Cup pisteistä ajoivat kaikki nelivetoisella autolla ajavat ja kaksivetoisten Cup-mestaruutta jahtasivat kaikki kaksivetoisella autolla ajavat. Auton vetotapa ratkaisi, kilpaili kilpailija sitten naisten luokassa, yleisessä, junioreissa, senioreissa tai historicissa. Myös nuorille oli oma yleiskilpailu. Pistelasku sarjassa oli kannustava, sillä joka vuosi voittajat saatiin selville vasta viimeisenä kisaviikonloppuna.

Sarjassa ajettiin myös suosittua joukkuekilpailua. Jossa sarjaan ilmoittautuneet kilpailijat muodostivat kolmen kuljettajan joukkueita ja pisteet laskettiin jokaiselle joukkueen kuljettajalle, jokaisesta sarjan lähdöstä. Ulosajoihin tai kalustorikkoihin ei ole siis ollut varaa.

Sarjassa kisattiin joka vuosi, kaikkien sarjalaisten kesken, myös Cuppikunkkutittelistä. Kuljettaja joka onnistui kesän joka kisassa ja jokaisessa lähdössään – vei vuoden Cuppikunkkuuden!

Vanhat sarjatulokset, joukkuekilpailun sijoitukset ja Cuppikunkkumittelön pistetilanteet löydät välilehdeltä 2008 – 2017, jokaisen kauden alta.

Cup historia 2008 - 2016


© 2021 Future Cup & Rakennus Future Oy. Oikeudet muutoksiin pidetään.