FUTURE CUP

Tästä kaikki lähti - rallisprintin historia, kirjoittanut Veikko Lehtonen

Maastoajot

Veikko ”Weka” Lehtonen (1952-2019) oli pitkän linjan autourheilija. Hän oli tuttu näky niin kilpailijana ratin takana kuin toimihenkilön roolissa kisatiedottajana sekä rallisprintin lajiryhmän jäsenenä josta viimeiset vuodet puheenjohtajana. Rallisprint ja etenkin rallisprintin esiäiti maastoajot, olivat lähellä Wekan sydäntä. Vuosien saatossa Weka keräsi kasaan historiatietoja maastoajoista, niiden vuosittaisista voittajista sekä kisapaikkakunnista. Alla tämä teksti, suoraan Wekan kynästä. Tervetuloa tutustumaan maastoajoihin – lajiin, josta asfalttisprinttikin on saanut alkunsa.

Veikko Lehtonen, Maastoajoista rallisprinttiin, historiikkia 1980 – 1989 (kirjoitettu vuonna 2010)

Autoilla on ajettu kilpaa oikeastaan niin kauan kuin niitä on ollutkin. Kilpailut ovat olleet monen tyyppisiä ja autot monen moisista koppiautoista formuloihin. Maastoajot edelsivät rallisprint kisoja ja perusajatukseltaan ne ovatkin saman tyyppisiä kisoja.

”Maastoradan on oltava suljettu. Siinä on oltava vaihtelevasti kumpaankin suuntaan kääntyviä kaarteita ja sen on sijaittava sopivassa maastossa. Radan pituuden on oltava vähintään 1000 metriä, mieluiten 2000 – 6000 metriä. Radalla ei saa olla sellaisia esteitä, jotka vaarantavat turvallisuutta.” Näin määritellään Autourheilun sääntökirjassa vuonna 1980.

Rallisprint on autourheilulaji joka juontaa juurensa maastoajoista.

1980 - Maastoajoja ajettiin CUP-sarjana

Maastoajoissa kilpaillaan nopeuskilpailujen yleisten sääntöjen ja näiden erityismääräysten mukaisesti maastoajon mestaruudesta.

Viisi osakilpailua ja niistä otettiin lopullisiin pisteisiin neljä mukaan. Pisteistä ajettiin ryhmissä 1+ ja 5 ryhmittäisen sijoituksen mukaan. Silloin pisteet laskettiin 11-9-8-7 jne. Lisäksi yleiskilpailun voittajalle 2½, toiselle 2, kolmannelle 1½ pistettä, neljäs sai yhden ja vielä viideskin ½ pinnaa ylimääräistä.

Kukapa muukaan kuin Kyösti ”Hämy” Hämäläinen kaasutteli korkeimmat loppupisteet ja korjasi CUPin voiton haltuunsa. Kakkosena oli pitkän linjan mies Timo Mäkelä.

Autokanta tuolloin oli aika Ford painotteista, joukossa oli muutama Hilman ja Volkkari. Kummajainen sarjassa oli se, että Hämy oli myös sarjassa neljäntenä, hän siis saalisti pinnoja kahdessa eri ryhmässä.

CUPin osakilpailut ajettiin kokeneiden kisajärjestäjien tekemissä kilpailuissa. Tästä eteenpäin olikin monena vuotena nämä samat kisat mukana sarjassa.

Paroonin valssi 3.5 Nokian UA
Jämsän maastoajot 31.5 Jämsän Äijät
Lammin SM-maasto 5.7 Lammin UA
Vammalan maastoajo 12.7 VamUA
Karkkilan SM-maasto 19.7 Karkkilan UA
Seinäjoen Maastoajo 26.7EPUA

       Ohjaaja                     Seura       Lk    Auto                          1       2       3        4       5       6        YHT

  1. Petteri Lindström VihUA      4     Audi Quattro             13½   12½   (10½) 13     12½   (7)      51½
  2. Mikael Sundström NuUA       2     Mazda 323 4WD       13     11     13½   13½   (11)                51
  3. Erkki Heikkurinen RiiUA       4     Audi Quattro             9       (6)     13½   9       (7)     12½      44
  4. Jukka Rintanen NaSU       3     Sunbeam IMP           11     9       11      (5)     11                  42
  5. Hemmo Salonen HyvUA      4     VW 1303 S                10     (6)     8        9½     9½                37

1981 – Maastoajojen SM-sarja alkaa tästä vuodesta

Vuonna 1981 sarja muuttui SM statukselle. Osakilpailuja oli kuusi ja niistä neljä laskettiin loppupisteisiin mukaan. Pistelaskenta meni edellisen vuoden kaavalla. Pisteistä ajettiin samoissa ryhmissä kuin edellisenäkin vuonna.

Timo Mäkelä hallitsi selkeästi kautta Hillmanillaan. Kolme yleiskilpailun voittoa ja yksi pelkkä luokkavoitto lopullisissa pisteissä takasi mestaruuden lähes maksimi pistein.

Moninkertainen ralliautoilun suomenmestari otti yhden yleiskilpailuvoiton ja muilla hyvillä suorituksilla mestaruus hopea matkasi Kyösti Hämäläisen palkintokaappiin.

Tuttuja nimiä oli myös kärkikaartissa useita vahvana Ford rintamana.

Myös sarjan osakilpailujen järjestäjä seurat olivat perinteikkäitä ja osaavia. Uutena kisan edellisvuoteen verrattuna mukaan tuli Mynämäen UA perinteikkään Munarännin järjestäjänä.

  • IX Paronin valssi 11.5  Nokian UA
  • IX Munaränni 14.6  Mynämäen UA
  • Kalpalinnan maastoajo 28.6 Turenki AUK
  • Räyskälän vauhtipuisto 12.7 Lopen UA
  • VI Vammalan maastoajot 19.7  VamUA
  • Vihdin Viuhahdus 15.8    Vihdin UA

       Ohjaaja                     Seura           Auto                          1       2       3        4       5       6        YHT

  1. Timo Mäkelä             HyrUA              Hillman                     13½            11      13½   13½   (11)    51½
  2. Kyösti Hämäläinen    HyUA               Ford Escort BDA        9½     13½            9½     11     (8)      43½
  3. Seppo Niittymäki       HyrUA              Ford Escort BDA        (5)     9½     9        8       (8)     13½      40
  4. Harri Uotila                RiiUA              Ford Escort RS 2000 11     9                 (6)     8       11         39
  5. Juha Kankkunen        JyvUA              Ford Escort RS                             9½     7       9       9        34½

1982 – Maastoajojen SM-sarja

Kausi on varmaankin ollut mielenkiintoinen. Voitot ovat menneet mukavasti ristiin, sarjan voittaja Seppo Niittymäki pari yleiskilpailu voittoa, Jokke Kallio niin ikään pari kertaa korkeimmalla pallilla kuten myös moottorivelhonakin tunnettu Timo Mäkelä. Niittymäen tasainen sarja varmisti voiton ja Kankkus Jussi otti hopeaa tasaisella menestyksellä kauden aikana.

Kalusto on ollut vaihtelevaa, Porschesta Escorttiin ja murtoluku hiivattiin.

Merkille pantavaa on myös se, että samat järjestäjät kuin edellisenäkin vuonna ovat olleet mukana tekemässä SM-kisoja. Tänäkin vuonna sarjan kisat ovat jakaantuneet pitkin kesäkuukausia.

  • X Paronin valssi16.5 Nokian UA
  • X Munaränni 13.6 Mynämäen UA
  • Kalpalinnan maastoajo 4.7 Turenki AUK
  • Räyskälän vauhtipuisto 11.7  Lopen UA
  • VII Vammalan maastoajot 25.7  VamUA
  • Vihdin Viuhahdus 14.8 Vihdin UA

       Ohjaaja                     Seura                     Auto                          1       2       3        4       5       6        YHT

  1. Seppo Niittymäki       HyrUA              Porsche                                       11      13½   13½   11         49
  2. Juha Kankkunen        LMM               Ford Escort                         (8)     11½   11     11     11      44½
  3. Jouko Kallio              TUA                Fiat X1/9                   9½     13½   8                 (8)     13½   44½
  4. Timo Mäkelä             HyrUA              Talbot Lotus              13½   9½     13½   6½     (5)     (6½)      43
  5. Jouko Pöysti              K-SUA             Ford Escort                11     9       9        9       (8)                  38

1983 – Maastoajojen SM-sarja

Kauden selkeä hallitsija oli Turun UA:n Lasse Lampi Audilla. Neljä voittoa ei anna paljoakaan selittelyille mahdollisuuksia. Lassehan tunnetaan melkoisena auton kehittäjä velhona ollessaan Mitsubishillä kehittämässä moneen maailman mestaruuteen yltäneitä eri Evo versioita. Sarjan kakkoseksi kurvaili edesmennyt Mikko ”Suntta” Sundström. Hänet tunnettiin nopeana kuskina ja nopeiden autojen tekijänä. Tänä vuonna kaikki viiden kärjen autot olivat eri malleja Audista Fordiin.

Jo kolmantena vuonna peräkkäin ajettiin samat osakilpailut ja melkeinpä myös samoina viikonloppuina.

  • Paronin valssi 15.5 Nokian UA
  • XI Munaränni12.6 Mynämäen UA
  • Kalpalinnan maastoajo 3.7 Turenki AUK
  • Räyskälän vauhtipuisto 10.7Lopen UA
  • VII Vammalan maastoajot 17.7 VamUA
  • Vihdin Viuhahdus 23.7 Vihdin UA

       Ohjaaja                     Seura           Auto                          1       2       3        4       5       6        YHT

  1. Lasse Lampi              TUA                Audi Quattro             13½   13½            13½   13½               54
  2. Mikael Sundström     NuUA              Opel Ascona i2000                      12½   8       11     12         43
  3. Timo Mäkelä             HyrUA              Talbot Lotus              9½     9½     13½            6½     (6)         39
  4. Juha Kankkunen        LMM               Opel Manta GTE                11     9½     9       8                 37½
  5. Harri Uotila                RiiUA              Ford Escort                11     9       (5)      (5)     9       8           37

1984 – Maastoajojen SM-sarja

Tämän vuoden sarja meni selkeästi Turun Urheiluautoilijoiden Jouko Kallion nimiin. ”Jokke” kuskasi murtoluku Fiatin kolme kertaa yleiskilpailun voittoon ja kerran kakkoseksi. Seuraavien kuskien erot olivatkin sitten aika pieniä. Merkille pantavaa oli se, että viiden parhaan joukossa jokaisella oli erimerkkinen auto allaan. Kolmantena oli Hyvinkään Timo Heinonen, jolla oli Allaan Audin 80 Quatro joka olikin jatkossa valtavan suosittu sekä maastossa, että rallissa.

Uusina kilpailupaikkakuntina mukaan tulivat Jämsä ja Kajaani.

  • XII Munaränni 13.5 Mynämäen UA
  • Maastoajot 0.6  Jämsän Äijät
  • VII Paronin valssi 1.7 Nokian UA
  • Kivimäen Kiharat 8.7 Kajaanin UA
  • IX Vammalan maastoajot 15.7 Vammalan UA
  • Vihdin Viuhahdus 28.7 Vihdin UA

       Ohjaaja                     Seura           Auto                          1       2       3        4       5       6        YHT

  1. Jouko Kallio              TUA                Fiat X1/9                   (11)   13½   13      13½   13½             53½
  2. Sakari Vierimaa        TapUA            Opel Ascona             12     10½   10½   (7)     11                  44
  3. Timo Heinonen         HyvUA             Audi 80 Quattro        8       13     13½   (3)               9        43½
  4. Hemmo Salonen       HyvUA             VW Turbo                  (7½)            9½     11     11     11      42½
  5. Reijo Ohtonen          KajUA             Sunbeam Stiletto      9½                        9½     8       13½   40½

1985 – Maastoajojen SM-sarja

Sarjan voittaja vaihtui jälleen. Edellisenä vuonna pronssilla ollut Hyvinkään Urheiluautoilijoiden Timo Heinonen ajoi tasaisen kauden ja sai kultaisen mitalin kaulaansa.

Autokanta oli edelleen samoilla linjoilla, Ford ja Opel olivat hallitsevina merkkeinä.

Uusi kisapaikkakunta pääsi jälleen mukaan, kun Kannonkosken moottorikerho pääsi mukaan sarjaan.

  • Paronin valssi 12.5 Nokian UA
  • Munaränni 2.6 Mynämäen UA
  • Jämsän Maastoajot 30.6 Jämsän Äijät
  • Kivimäen Kiharat 7.7 Kajaanin UA
  • Vammalan maastoajot 14.7 Vammalan UA
  • SM-Maasto 28.7 Kannonkosken MK

       Ohjaaja                     Seura           Auto                          1       2       3        4       5       6        YHT

  1. Timo Heinonen         HyvUA             Audi 80 Quattro        13     13     13½   (12½) 13               52½
  2. Hannu Degerth          FoSUA            Ford Escort                10     13½   (9)      11     10½               45
  3. Sakari Vierimaa        TapUA            Opel M/Escort           8½     9       13               (6)     9½        40
  4. Jukka Karjalainen      KajUA             Ford Escort                         6       10½   13½   (4)     8           38
  5. Erkki Granlund           EurUA             Opel Ascona             (7)     (7)     8        8       9       11         36

1986 - Maastoajojen SM-sarja

Timo Heinonen jatkoi kultamitalien keruuta voittaen sarjan tasapisteissä Timo Mäkelän kanssa. Sarja oli todella tasainen, kolme ukkoa pisteen sisässä ja yleiskilpailuvoitot sopivasti ristiin, Heinonen kolme ja Mäkelä 3 voittoa.

Autopuolella Audi teki läpimurtoaan, viiden joukossa neljä Audia ja Mäkelällä hieman eksoottisempi peli, MG Metro 6R4.

Jälleen yksi järjestäjistä oli vaihtunut kun EPUA sai järjestettäväkseen kauden päätöskisan.

  • Paronin valssi 4.5 Nokian UA
  • Munaränni 1.6 Mynämäen UA
  • Jämsän Maastoajot 8.6 ämsän Äijät
  • Kannonkosken Maastoajot 6.7 Kannonkosken MK
  • Vammalan maastoajot 3.7 Vammalan UA
  • EPUA Maastoajot  27.7 EPUA

       Ohjaaja                     Seura           Auto                          1       2       3        4       5       6        YHT

  1. Timo Heinonen         HyvUA             Audi Quattro             13½   11     13½   13½   (11)             51½
  2. Timo Mäkelä             HyrUA              MG Metro 6R4          (9½)   13½   (7½)   11     13½   13½   51½
  3. Sakari Vierimaa        TapUA            Audi 80 Quattro        (12)   12½   (12)    12½   12½   13      50½
  4. Martti Kangas            SatUA             Audi 80 Quattro                  10     9        10               6           35
  5. Kari Pikkuhookana     LohUA             Audi 80 Quattro        7       (7)     8        8½     8½                 32

1987 – Maastoajojen SM-sarja

Vuonna 1987 kaasuteltiin maastoajojen SM-sarjaa pitkin Suomen maata. Merkillepantavaa on se, että koko sarja on ajettu touko- ja heinäkuussa, siis pelkästään kesäkeleillä. Sarja on aloitettu Nokialla Paroonin valssilla Nokian kumitehtaan maisemissa.

Pistekärjessä oli kaksi selkeää rallikuskia ja kolmen kärjellä jo silloin 4-vetokalustoa.

Silloisista osakilpailuista ei yksikään ole ollut enää vuosiin SM-sarjassa.

Kalusto oli kirjavaa, Audeja, Golfeja, Imppejä jne. Tuohon aikaan ns. trendiauto oli Audi, joko Coupe Quattro tai 80/90 Quattro.

Tällä kaudella oli jälleen pari järjestäjää vaihtunut Lammin ja Karkkilan kisojen ollessa mukana sarjassa.

  • Paroonin valssi 3.5 Nokian UA
  • Jämsän maastoajot 31.5 Jämsän Äijät
  • Lammin SM-maasto 5.7 Lammin UA
  • Vammalan maastoajo 12.7 VamUA
  • Karkkilan SM-maasto 19.7 Karkkilan UA
  • Seinäjoen Maastoajo 26.7 EPUA

        Ohjaaja                     Seura       Lk    Auto                          1       2       3        4       5       6        YHT

  1. Petteri Lindström VihUA      4     Audi Quattro             13½   12½   (10½) 13     12½   (7)      51½
  2. Mikael Sundström NuUA       2     Mazda 323 4WD       13     11     13½   13½   (11)                51
  3. Erkki Heikkurinen RiiUA       4     Audi Quattro             9       (6)     13½   9       (7)     12½      44
  4. Jukka Rintanen NaSU       3     Sunbeam IMP           11     9       11      (5)     11                  42
  5. Hemmo Salonen HyvUA      4     VW 1303 S                10     (6)     8        9½     9½                37

1988 – Rallisprintin SM-sarja

Vuonna 1988 olikin jo rallisprintin SM-sarja vuorossa. Jälleen merkillepantavaa on se, että kaikki kisat kesäkeleillä.

Nelivetokalusto oli myös tänä vuonna valttia, Kärjessä Jorma Kovanen ja Petteri Lindström isoilla Audeilla. Sarjassa kolmanneksi kaasutteli vielä nykyisinkin SM-kärjessä kaasutteleva Ari Könönen Audin hieman kesymmällä kalustolla, Coupe Quattrolla. Voimme hyvällä syyllä nostaa Arille hattua ja todeta, hän on todella pitkän linjan harrastaja.

Kalustona oli silloin myös paljon nelivetoja, Audeja ja Lancioita. Myös Opelit, Fordit ja Starletit puhumattakaan Volkkareista ja Impeistä, olivat kaudella vahvasti mukana.

Pieni detalji piristykseksi. Kuluvan vuoden sarjassa kymmenentenä oli Jari Jari-Matin isä Latvala Audilla.

Tänä vuonnakin oli jälleen yksi uusi järjestäjä mukana kuvassa, Lahden Urheiluautoilijat.

  • Paroonin valssi 15.5 Nokian UA
  • Jämsän rallisprint 29.5 Jämsän Äijät
  • Lahden rallisprint 3.7 Lahden UA
  • Hyvinkään rallisprint 10.7 Hyvinkään UA
  • EPUA rallisprint 7.7 EPUA
  • Vammalan rallisprint 24.7 VamUA

       Ohjaaja                    Seura       Lk    Auto                          1       2       3        4       5       6     YHT

  1. "Jorma Kovanen"     SatUA      4     Audi Quattro             13½   11     (10½)(8)      13½   11      49
  2. Petteri Lindström      VihUA      5     Audi Quattro             11     13½   13½            11                49
  3. Ari Könönen             JyvUA       2     Audi Co Quattro        (8)     12½   13      11     11½             48
  4. V-P Katajamäki        LapUA      2     Lancia Delta                                10      13½   9       12      45
  5. Reijo Ohtonen         KajUA      3     Sunbeam Imp           11     11     11      (9)     11     (11)    44

1989 – Rallisprintin SM-sarja

Mestari vaihtui tälle vuodelle. Eri Mitsun versioilla tulosta tehnyt Jouko Puhakka hallitsi sarjaa selkeästi isolla Audillaan. Viiden kärjessä oli pelkkiä nelivetoja ja kolme eri automerkkiä. Puhakka voitti kaudella kolme kisaa ja pari voittoa meni Mustoselle. Kukapas onkaan sen yhden kilpailun voittaja? No kukapas muukaan oli voittaja kuin moninkertainen rallin maailmanmestari Juha Kankkunen edustaen Laukaan Moottorimiehiä. Autona Kankkus Jussilla oli Toyota Celica.

Tällä kertaa kauden kisat jakaantuivat useammalle kuukaudelle järjestäjinä jo aiemminkin SM-kisoissa mukana olleet seurat.

  • Munaränni  11.6 Mynämäen UA
  • Himos rallisprint 6.7  ämsän Äijät
  • Vammalan rallisprint 13.8 VamUA
  • Kalpalinna rallisprint 20.8 Turenki AUK
  • Lammin rallisprint 10.9 Lammin UA
  • Seinäjoki rallisprint 17.9 EPUA

        Ohjaaja                     Seura       Lk    Auto                          1       2       3        4       5       6        YHT

  1. Jouko Puhakka RDT         6     Audi Quattro             13½   13     13½   13½   (7½)            53.5
  2. Pasi Mustonen KuuUA     6     MG Metro 6R4                    10½   11      (10)   13½   13½   48.5
  3. "Jorma Kovanen" SatUA      6     Audi Quattro                       8½     9        (8½)   11     11      39.5
  4. Matti Laaksonen JÄijät       6     Audi Quattro             10½   7                 (7)     9½     8½     35.5
  5. Jarmo Mikkonen HUA         4     Lancia Delta             7½     10     (2)      8½     9                   35

© 2021 Future Cup & Rakennus Future Oy. Oikeudet muutoksiin pidetään.