Kymmenia tuhansia hevosvoimia, aurinkoa, tunnelmaa - Suomen kesä ja Future Cup

FUTURE CUP VIERAILI ELOKUUN VIIMEISENÄ VIIKONLOPPUNA LEVILLÄ

Future Cup sarjan kesän 2013 kilpailukausi saatettiin päätökseen Levin upeissa maisemissa elokuun viimeisenä viikonloppuna. Viikonlopun aikana ajettiin kaksi osakilpailua, ensimmäinen perjantain hämärtyvässä illassa ja toinen koitos koitti jo lauantaina. Levin radan varikko ja lähtösuora sijaitsivat Eturinteiden juurella, aivan Levin keskustassa. Koko keskustan liikenne seisahtui hetkeksi, kun yli 130 asfalttisprintautoa valtasi keskustan ajotiet ja jalkakäytävät kahdeksi päiväksi.  

KYYTI ON KYLMÄÄ KUN PISTEISTÄ TAISTELLAAN TOSISSAAN. 

Perjantain osakilpailussa yleisen nelivetoluokassa voiton vei Mäki-Ikolan Hannu. Toisesta sijasta meinasi tulla kädenvääntöä, kun Hämeenkyrön Lamminsivun Jarilla ja tasaiseen tahtiin pistesijoille ajaneella Arolan Harrilla näytti kello maaliviivalla tismalleen samaa aikaa. Harri oli kuitenkin ensimmäisen kierroksen ajallaan hieman Jaria nopeampi, joten sijoitukset ja pisteet saatiin jaettua.  

Ei tarvinnut kuin odottaa seuraavaan päivään kun jälleen nähtiin huimaa taistelua sekunneista. Koko yleisen nelivetoluokan kärki, neljä nopeinta miestä, ahtautuivat 0,56sekunnin sisään. Lauantaina nelosluokassa kärkinimet pysyivät samana, järjestys vain vaihtui. Voiton lauantaina vei Jari Lamminsivu, toiseksi sijoittui Hannu Mäki-Ikola ja kolmanneksi Harri Arola. Liekö 4-Veto Cupin 2013 sarjavoittaja, Anssi Rytkönen, jo hieman pelannut varman sarjavoiton päälle? Anssi sijoittui molempina päivinä sijalle 4. 

Perjantain 4-vetoisten sija 1 ja lauantaina sija 2 – Hannu Mäki-Ikola. Millä mietteillä hyvin sujuneiden Levin osakilpailujen jälkeen, kun asfalttisarja 2013 on purkissa? Vauhti vaan kasvoi sarjan viimeisiä kisoja kohden – oliko alkukautena autossa ongelmia vai onko mies hitaasti syttyvää sorttia?

-       Levin reitti sopi minulle jo viime vuonna hyvin eli tykkään radasta. Reittihän ei ole mitään huippunopeaa. Muutenkin hitaampi ja syheröisempi rata sopii minulle paremmin. Olin todella tyytyväinen Levin suorituksiini, erityisesti perjantain toisen kierroksen ajooni, joka oli miltei täydellinen suoritus! Ekalla kierroksella auton ohjauksessa oli ongelmia (ohjaustehostin ei toiminut kunnolla) ja myös pyöränkulmat olivat pielessä. Mutta kun ne saatiin tauolla kuntoon niin auto toimi hienosti. Lauantainakin yritin kyllä puristaa... Mutta se joku saakutin Lamminsivu pani vielä paremmaksi!

-        Alkukesän kisoissa auto aliohjas (puski), enkä ollut tyytyväinen. Auto saatiin toimimaan vasta Oulun kisoihin haluamallani tavalla ja nyt se pelittää. Myös auton uusi lähtöjärjestelmä, joka oli meillä ensimmäistä kertaa Levillä käytössä, toimi hienosti. Ja kyllä tuokin pitää paikkaansa... hitaasti syttyvää sorttia tällä ikää! Mitä siinä kuljettajalla kypärän sisällä silloin liikkuu, kun tietää, että se voitto on sekunnin sadasosista kiinni?

-       Kyllähän se tasaista äijien ja kloppien välillä on, mutta niinhän se pitää ollakkin. Eikä niitä sarasosia mieti kun kypärän vetää päähän, pitää vaan yrittää tulla niin pirun kovaa. Eikä sitä täydellistä ajoa ole tullut vielä koskaan, ehkä sitten joskus kiikkustuolissa kun menneitä muistelee! Toteaa Levillä vauhtinsa näyttänyt Hannu Mäki-Ikola. 

Junioreiden nelivetoluokan puolella kolmen kärki oli molempina päivinä sama. Voiton vei Tornion Mika Pyyny, toiselle sijalle ajoi Santtu Aalto ja kolmannen sijan vei Antti Holtinkoski. 

Naisten luokissa koko kautta huimasti hallinnut Marjo-Riitta Lunden, Toyota Starletillaan, päihitti Sistosen Kaisan väkivahvan BMW:n molempina päivinä. Naisissa perjantaina kolmannelle sijalle ajoi Sievisen Tiina ja lauantaina Rovaniemen Henna-Kaisa Rinne. Nuorissa koko kauden yksinvaltiaan elkein voittoja napsinut Imatran Tommi Hatakka ei kilpaillut Levin viikonloppuna lainkaan, joten nuorten luokkaan nousi uusi hallitsija. Molempina päivinä voiton vei luokassa 9 kilpaileva Teemu Kuusinen. Toiselle sijalle nuorissa molempina päivinä ajoi, hienosti nuorten sarjavoitonkin Hatakan Tommin nenän edestä napannut, Karkkilalainen Juuso Nordgren (lk 10). 

Kuopion UA:n Matti Santin ilmoittautuessa senioreihin mukaan, on melko varmaa että hän myös voiton nappaa muiden nenien edestä. Näin kävi Levilläkin. Sarjapisteistä Matti ei kilpaile, mutta senioreiden voiton molempina päivinä hän vei. Perjantaina senioreiden toiselle sijalle nousi mustanpuhuvalla Mitsubishillaan sarjapromoottori, Kari Tasanko. Lauantaina toiselle sijalle sijoittui myöskin Kari – sukunimeltään Roivainen. Kolmannen sijan molemmissa osakilpailuissa vei asfaltilla tänä vuonna vauhtinsa näyttänyt Oululainen Pekka Salo.  

SARJAVOITTAJAT OVAT SELVILLÄ, 4-VETO CUPIN VOITTO KEMIN ANSSI RYTKÖSELLE 

4-Veto Cupin voitto meni, melkein koko kauden 4-Veto Cuppia hallinneelle, Anssi Rytköselle. Toiselle sijalle nelivetoisissa sijoittui Tornion Mika Pyyny ja kolmannen sijan Hannu Mäki-Ikolan nenän edestä nappasi Jari Lamminsivu. 

2-Veto Cupissa alkoi kilvanajo tosissaan loppua kohden. Kilpailu sijasta kaksi oli kovaa, kun koko kauden kärkikaksikossa ollut Tampereen UA:n Tarmo Ollila sai haastajakseen sarjaensikertalaisen, Teemu Kvickin ja viime vuoden mestarin, Kimmo Vieron. Kaikki sijat olivat vielä avoinna ennen viimeistä osakilpailua. Kimmon ajettua molempina päivinä luokkansa voittoon, siivittivät pisteet hänet 2-Veto Cupin sijalle 2. Tarmon sijoittuessa sijalle kolme ja Teemun viedessä sijan 4. Kaikki nämä kolme miestä jäivät vain yhden pisteen päähän toisistaan. Kuka sitten vei 2-Veto Cupin voiton? Yksinoikeutetusti, Keski-Karjalan UA:n Antti Toropainen. Mies joka omien sanojensa mukaan ei ennen Keravan ensimmäistä osakilpailua ollut ajanut asfaltilla kilpaa metriäkään.  

Nuorten yleiskilpailussa sijoitukset menivät Levillä kertaheitolla uusiksi kun Hatakan Tommi ei osallistunut. Nuorten voittajaksi nousi Juuso Nordgren ja toiselle sijalle sijoittui Teemu Kuusinen. Tommi Hatakka putosi sijalle 3. Future Cup sarjan suositun joukkuekisan voitto meni koko kauden joukkuekilpailussa ykkössijaa hallinneelle Drinksport Team Laplandille. Joukkueessa kilpailivat Anssi Rytkönen, Mika Pyyny sekä Mika Posti. 

Future sarjan Cuppikunkku-titteli meni kaksivetoisissa senioreissa kilpailleelle Tarmo Ollilalle. Toiselle sijalle vaativassa Cuppikunkku kisassa nousi Tornion Mika Pyyny. Cuppikunkku kilpailussa lasketaan jokaisen osakilpailun molemmat lähdöt mukaan, joten tittelin voitto vaatii tasaista suoritusta ja pärjäämistä joka lähdössä.

 Upea kesä on takana. Ellivuoressa päätösgaalassa tavataan vielä ja voittajat nousevat vielä kerran parrasvaloihin!!! Varaa majoituksesi ajoissa!!!


© 2021 Future Cup & Rakennus Future Oy. Oikeudet muutoksiin pidetään.